Hoe het begon


914 literature 1

In de jaren 70 kwam er voor Porsche vraag voor een hoge productie auto omdat Porsche niet het risico wilde lopen om alleen met de 911 door te gaan, want zoals het er toen uitzag zou het kunnen gebeuren dat als de vraag naar de 911 kleiner werd het bedrijf Porsche in zwaar weer terecht zou kunnen komen. Dus de stap werd gezet om een auto te gaan produceren die het sportieve karakter van Porsche zou hebben gecombineerd met praktikaliteit en zuinigheid. Hieruit is onder andere de Porsche 928 geboren. Maar om de kosten te dekken werd er ook een opvolger gezocht voor de Volkswagen-Porsche 914, ook wel VoPo genoemd.

Dit werd Project EA425, dit model zou een 2 + 2 Sport coupé moeten worden met gebruik van voornamelijk Audi en Volkswagen onderdelen. De bedoeling was om de EA425 Volledig uit te brengen als Volkswagen en dus niet als een VoPo. Het project had als doel de basis te vormen voor een model dat langer mee zou gaan dan het gemiddelde automodel en dus ook de basis zou worden voor verdere ontwikkelingen.

Gezien de ontwikkelingen op milieu gebied, voornamelijk in Amerika, werd besloten om een watergekoelde motor te gaan gebruiken.
Het idee om de motor voor te plaatsen en de versnellingsbak achter is ontstaan omdat er dan een bijna perfecte 50/50% gewichtsverdeling zou ontstaan wat de wegligging ten goede zou komen. Een middenmotor was geen optie omdat dan de achterbank zou moeten verdwijnen.

Als basis voor de motor werd de motor gebruikt van de Audi 100 met een enkele bovenliggende nokkenas en een cilinder inhoud van 1984 cc. De 4-baks versnellingsbak was van oorsprong een aangepaste versnellingsbak van Audi.
De ophanging en stuurinrichting waren voornamelijk gemaakt van veel voorkomende Volkwagen en Audi onderdelen. De voorvering is van een McPherson type met veren en schokbrekers en de achtervering komt van de Volkswagen 1302 Superbeetle bestaande uit een torsievering.

 

harm lagaay

Harm Lagaay

Het ontwerwerp van de auto zou volledig in handen van Porsche zijn, het ontwerp zou ondere andere getekend worden door de Nederlander Harm Lagaay!

Het model zou een levensduur van 10 a 12 jaar moeten gaan hebben, waar andere automodellen ongeveer een levensduur hebben van 2 a 3 jaar. Deze langere periode was nodig om zonder al te veel aanpassingen in het model de investering terug te verdienen.

Het resultaat was een aantrekkelijk ontwerp en had ook nog eens de laagste luchtweerstands coefficient van die tijd.
Toen eindelijk halverwege jaren 70 de ontwikkelingsfase bijna was afgerond en de faciliteiten voor de productie in aanbouw waren gebeurde iets wat de toekomst van de EA425 drastisch zou veranderen! Namelijk de oliecrisis van 1973/74, dit zorgde voor een drastische terugname van de autoverkoop, niet alleen voor Porsche, maar voor elke andere producent, dus ook voor Volkswagen.
Op dat moment besluit Volkswagen om uit het project te stappen, het was eigenlijk de bedoeling om in 1975 te starten met de massa productie van de nieuwe Volkswagen.

 

De Grote Gok

Porsche zag een kans liggen om deze bijna productieklaar auto over te nemen en deze aan hun modellenserie toe te voegen.
De deal werd begin 1975 gesloten en de Porsche 924 was geboren.
Doordat Porsche op het laatste moment het model overgekocht heeft waren er geen grote ontwerp veranderingen meer mogelijk aan de Porsche 924, maar de belangrijkste beslissing was om de auto te galvaniseren, net zoals ze dat al deden bij de 911.De auto kreeg dezelfde stoelen als de 911 en kreeg een volledig eigen dashboard.
Omdat Porsche zelf niet de mogelijkheid had om de 924 in eigen beheer te bouwen in Stuttgart/Zuffenhausen, zou hij gebouwd gaan worden in een Volkswagen fabriek nabij Zuffenhausem, namelijk Neckarlsum.

In het najaar van 1975 zouden de eerste 924’s van de band rollen, onder contract van Porsche. Uiteraard had Porsche wel de eind inspectie om zo de hoge standaard van Porsche te kunnen garanderen.

 

Model Year

Production

Rest of World

USA

Japan

1976

5145

5144

1

 

1977

25596 *

17675

7496

425

1978

21562

9474

11638

450

1979

20619

10475

9636

508

1980

12794 **

9094

3700

 

1981

11824 ***

9669

2155

 

1982

10091

7814

2277

 

1983

5785

5785

 

 

1984

4659

4659

 

 

1985

3214

3214

 

 

total

121289

83004

36902

1383

*     includes 3000 special edition "Martini" cars
**   includes 1030 special edition "Le Mans" cars
***  includes 1015 special edition "50 Jahre Porsche/Weissach" cars

 

De Porsche 924 werd een groot succes! In het eerste jaar werden er ruim 5000 stuks verkocht! Het jaar daarop werden er al bijna 5x zoveel verkocht, Porsche had dus goed gegokt!