924-ar2
Ok, je gaat waarschijnlijk je eerste Porsche kopen, dan is het uiteraard verstandig als je weet waar je op moet letten.
Er is één ding wat je moet onthouden, de auto die je gaat kopen begint al wat ouder te worden, dus weet waar je aan begint, let echter wel op want Porsche is een verslaving waar je niet zo gemakkelijk vanaf komt!

Een auto kan er van de buitenkant fantastisch zijn, maar mechanisch een wrak zijn en natuurlijk ook andersom

Als een auto er goed uitziet en de vraagprijs is laag kan je in de toekomst veel uitgaven verwachten, dus vraag altijd waarom de vraagprijs laag is! Dus het is altijd opletten geblazen!

 


De buitenkant

  • Hoe ziet het totaalplaatje eruit, zit alles recht? Zijn alle naden recht?
  • Zitten er diepe krassen in de lak? of krassen die moeilijk weg te poetsen zijn?
  • Liggen de klaplampen netjes in hun huisje? Zitten ze recht?
  • Zitten er ergens ongelijke naden? Zo ja, dan heeft de wagen waarschijnlijk een klapper gehad!
  • Is de voorruit gebarsten?
  • Check de wielen op speling, voor mag iets speling hebben, maar de achterwielen totaal niet, check dit door even aan de wielen te trekken en te duwen, zit er speling in kan dit duiden op versleten wiellagers.
  • Druk de wagen even stevig naar beneden boven elk wiel, de schokbrekers moeten zonder al te veel op en neer te schommelen weer hun oude positie innemen, veren ze wel veel na dan zijn waarschijnlijk de schokbrekers versleten!
  • Kijk of de banden in goede staat zijn, let op scheurtjes, bobbels en de profiel diepte! De profieldiepte mag niet minder dan 1,6 mm zijn! Er wordt over het algemeen aangeraden om banden te vervangen bij een profieldiepte van 2 mm. Kijk ook naar de productiedatum, liever niet ouder dan 5 jaar!
  • Controleer de uitlaat, is deze doorgerot of lek? Hangt hij goed in zijn rubbers, een beetje speling mag!
  • Druk de achterste demper even dicht met een oude doek (motor moet wel lopen natuurlijk) en kijk of er ergens uitlaatgassen uitlopen, dit kun je het beste met z'n tweeén doen!
  • Controleer of de klaplampen netjes naar boven komen, dit hoort zonder nare bijgeluiden te gebeuren en vooral soepel!


De binnenkant

Ok, het eerste wat je ziet als je de autodeur open doet zijn natuurlijk de stoelen, deze kunnen behoorlijk versleten zijn, dus daar hoef je niet raar van op te kijken, echter let wel als de bestuurders stoel flink versleten is kan dit duiden op een hoge kilometerstand!

  • Controleer of alles werkt, en ik bedoel ook ALLES!! Het is natuurlijk nogal vervelend als je thuiskomt en je ruitenwissers doen het niet!
  • Kijk even in de asbak, hieraan kun je zien of de auto een rokers auto is! Nadeel van rokers auto's is ze stinken en het interieur verkleurd raakt, dus als je wil roken, doe dit dan op zijn minst met je raam op een kier, geloof me, dit scheelt echt heel veel.
  • Controleer het tapijt op vochtige plekken, vooral aan de passagierskant, het kan zijn dat de accubak doorgeroest is en gerepareerd moet worden (Een how-to staat op deze website), verder kunnen vochtplekken duiden op slechte afwatering of condens van de grote achterklep.
  • Vochtige plekken kan ook duiden op een vochtprobleem meestal veroorzaakt door natte dingen in de auto, zoals een paraplu, een nattedoek, etc.

 

Onder de motorkap

De motor kan veel vertellen over de onderhoud die een auto heeft gehad en kan een goede voorbode zijn voor veel kosten of juist niet!

Controleer de remvloeistof, deze moet om de 2 jaar vervangen worden, gebeurd dit niet dan kan er vocht in het systeem zitten waardoor de remmen niet goed functioneren, de eigenschap van remvloeistof is namelijk dat het vocht aantrekt. Vaak is oude remvloeistof donker/zwart van kleur

Controleer het oliepijl, het peil moet tussen minimum en maximum staan, meer is niet goed, minder is niet goed!
Dit is ook een mooi moment om te controleren of er koelvloeistof in de olie zit, dit doe je door een aansteker bij de olie op de peilstok te houden, gaat het knetteren dan kan dit duiden op een lekke kopppakking!
Zowiezo raad ik aan als je de auto aanschaft om de vloeistoffen te (laten) verversen!

Vraag wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen, deze moet om de 100,000 km of om de 5 jaar!
Is het niet bekend wanneer die vervangen is, dan zowiezo doen! Als ie breekt zul je geen schade hebben met de 924 2.0, maar je staat wel stil en dat is vervelend!

Controleer of de waterpomp speling heeft, dit doe je door aan de pulley te trekken!
Kijk ook even in het koelvloeistofreservoir (MET KOUDE MOTOR!!!), is de koelvloeistof helder? De vloeistof mag niet bruin zijn of olie bevatten, dit kan duiden op een lekke koppakking!

Zit er ruimte bij de bovensteveerschoteltjes? Dan kan dit duiden op versleten toplagers van de schokbrekers!
Zit er in de motorruimte bedrading die er niet hoort? Zo ja, dan kan dit duiden op electrische problemen!

De proefrit

Vraag altijd om een proefrit, wordt dit geweigerd raad ik je aan de auto te laten staan er is dan vast iets mis mee!

  • Start de auto! Start hij meteen? De startmotor moet goeddraaien, doet hij dit niet kan dit duiden op een slechte accu of een slechte aarde! Maar ook erger is mogelijk, bijvoorbeeld een versleten startmotor.
  • Contoleer alle meters, staan de toeren tussen de 900 en 1000 RPM? Is de oliedruk goed ( 4 á 5 bar stationair).
  • Controleer de voltage, deze moet ongeveer 13 tot 14v zijn, minder is niet goed, maar meer ook zeker niet! Dat duidt op een kapotte spanningsregelaar en is slecht voor de electronica. Let wel, het voltmetertje kan onbetrouwbaar zijn, neem daarom dus een multimeter mee!
  • Controleer de koppelingsplaten! Dit doe je door de auto in zijn 1e versnelling te zetten en de handrem erop te zetten! Doe net alsof je wegrijd, als de auto afslaat is dit opzich in orde, echter bij de 924 en 944 is de handrem nogal zwak.

Laat de auto rustig warm worden en rijd rustig, controleer zoveel mogelijk de meters en let op alles wat je voelt, vooral trillingen en geluiden die je niet verwacht.

  • Als de motor lekker warm is geworden moet je even (als je die bij je hebt) je bijrijder uitlaten stappen en achter de auto laten staan. Geef even een paar keer vol gas! Komt er zwarte of blauwe rook uit de uitlaat? een beetje mag, maar als het echt dikke rook is kan dit duiden op diverse slijtages in de motor!
  • Als de motor warm is kun je gaan doen waar de auto voor gemaakt is! Hard rijden! Op een lange weg lekker voluit gaan! Controleer of de auto in elke versnelling lekker doortrekt! Schakelen moet lekker soepel verlopen en er mogen geen horten en stoten zijn in de acceleratie!
  • Rijdt met een constante snelheid op een rechte weg en haal je handen van het stuur! Gaat de auto rechtdoor? Zo niet, kan het zijn dat de auto een klapper heeft gemaakt! Echter het kan ook gewoon de uitlijning zijn!
  • Rem nu zoals je gewoon doet! trekt de auto naar één kant? Zo ja! Dan is er één of meerdere remmen aan vervanging toe!
  • Lekker slalommen! Zoek een bochtige weg op! De auto moet in elke bocht lekker stevig aanvoelen, is de auto zweverig of booterig dan zijn waarschijnlijk de schokbrekers aan vervanging toe.

Hopelijk zijn deze tips een handige lijst om op te letten tijdens het aanchaffen van een 924 en zien we je binnenkort terug op het forum als tevreden nieuwe eigenaar!