Speciale 924's

Porsche 924 Martini

De Porsche 924 Martini was de eerste van een reeks gelimiteerde modellen. Porsche won in 1976 voor de vierde keer de World Cup for manufacturers
Het idee was de 4-kampioens-jaren te vieren met een speciaal model. Gezien de sponsor die jaren Martini Rossi was (ja die van het drankje) was dat meteen de basis voor dit gelimiteerde model. De Martini of  77' Weltmeister -zoals hij in Duitsland heet- was geboren. Onder de project naam M426 hebben ze 3000 auto's gebouwd, 2000 voor de VS en 1000 voor Europa. Ze zijn gebouwd van december 1976 t/m maart 1977. Deze auto's waren Grand-Prix white gespoten en droegen de rood en blauwe Martini-Rossi strepen over de zijkant. Onder de auto zaten witgespoten 6J x 14 acht-spaaks velgen (licht metaal)
Het meest in het oog springende detail is wel het interieur waar de kleuren van de sponsor duidelijk aanwezig zijn. Firethorn (fel oranje rood). De stoelen zijn Skai gecombineerd met fel oranje/rood ribstof en afgezet met een blauwe piping met als extra detail een Martini Rossi streep op de hoofdsteunen. Bij de Europese modellen werd de achterbank ook voorzien van de fel oranje/rood ribstof. Voor de VS hebben ze echter gekozen voor een achterbank van zwart skai. Er zit ook een speciale plaquette op de middencosole verwijzend naar de 4-kampioens-jaren: 1969, 1970, 1971 en 1976.
Omdat dit model een van de eerste 924's (niet geheel verzinkt) betreft zijn er weinig goede exemplaren over.En dat maakt hem samen met de looks een van de meest begerenswaardige 924's

Speciaal op dit model

  • Modeljaar: 1977
  • Martini Rossi strepen over de zijkant
  • Witgespoten 6J x 14 acht-spaaks velgen (licht metaal)
  • 185/70HR14 banden
  • Stabilisatorstangen voor en achter
  • Leren twee-spaaks stuurwiel
  • Vloerbedekking in 835 - Firethorn (fel oranje/rood)
  • De stoelen zijn Skai gecombineerd met fel oranje/rood ribstof en afgezet met een blauwe piping
  • Martini Rossi streep op de hoofdsteunen van de voorstoelen
  • Speciale plaquette op de middencosole verwijzend naar de 4-kampioens-jaren: 1969, 1970, 1971 en 1976


Verder zijn de normale opties van 1977 van toepassing.

Waaronder het zeldzame onbestendig bruin/grijs kleurig dacheboard en bijpassende Two Tone deurpanelen.
Deze zijn alleen geleverd in de allereerste 924's tot half 1977.

322520202klein3-1


Porsche 924 Le Mans


Toen in 1980 de verkoopcijfers van de Porsche 924 flink daalden, besloot Porsche dat er daar wat aan mocht gebeuren. Een van de 3 924 Carrera GT's die in Le Mans mee reed werd zesde in het algemeen klassement. Het idee was geboren voor de Porsche 924 Le Mans. Onder de naam Project M426 werden er 1030 van gebouwd, waaronder 100 stuks rechts gestuurd voor de Engelse markt. Ze zijn gebouwd van juli t/m augustus 1980. Deze auto's zijn Alpine wit met een rood geel en zwarte band. Op deze band -op de voorschermen net achter het wiel- staat 'le Mans'.

Volgens verhalen op internet waarvan ik de bron niet kan achterhalen zijn er ook enkele 924's verkocht met een Le Mans kit.
Deze zijn echter niet hetzelfde als de echte Le Mans versies omdat deze alleen uit de interieur delen bestaat.
En waren om de verkoop van 924's te stimuleren omdat deze verdrukt werd door de 944.

Let wel op: Deze uitvoering wordt vaak verward met de 924S Le Mans (wat een hele andere uitvoering is)

Speciaal op dit model

  • Striping in geel/zwart/rood op een Alpine White-body
  • 924 dorpel stikker
  • De voor dat jaar nog bijzondere 924 turbo spoiler
  • Voorbereiding voor een achterruitenwisser
  • De stoelen zijn beleed met skai gecombineerd met zwart/wit krijtstreep-stof en afgezet met een witte piping
  • Deze krijtstreep-stof komt ook terug op de deurpanelen
  • Leren stuurwiel (vierspaaks) van á 36 cm
  • Schakelpook in leer
  • Stabilisatorstangen voor & achter
  • Sport schokbrekers
  • 4-gats door de Porsche 924 Turbo geïnspireerde cross-spaaksvelgen met 205/60-HR15-banden

Verder zijn de normale opties van 1980 van toepassing.

 

mg0914bof02 0004940521b

Porsche 924 Weissach

In 1980 werd de Amerikaanse markt overspoeld door Japanse automerken en deze trokken alle aandacht van Porsche weg. Daarom maakten ze wederom een nieuwe versie van de Porsche 924. Hierover valt echter niet veel te vinden omdat er maar 400 van gemaakt zijn.

De Porsche 924 Weissach was gespoten in Pewter een platinumachtige metallic-lak. Het model had elektrische verstelbare zijspiegels, elektrische ramen.

Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition

Deze uitvoering werd ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van het bedrijf Porsche uitgebracht, tegelijkertijd met een 911 en 928 in dezelfde uitvoering. Hij wordt ook wel liefkozend 'Ferry Porsche' genoemd. Met als projectnaam M402 werden er in model jaar 1982 (van juli t/m september 1981) in totaal 1014 stuks van deze uitvoering gemaakt. Daarvan waren 589 stuks voor de thuismarkt (Duitsland) en 425 voor de overige landen. Deze twee verschilden op sommige punten in detail van elkaar. De kleur voor de thuismarkt was Zinn-metallic, kleurnummer LM7V en voor de overige markt Platin-metallic, kleurnummer LM8U. Delen van de stoelbekleding is voor de thuismarkt in leer uitgevoerd en de overige markt was dit in skai. Deze uitvoering van de 924 is gelieft om zijn uitgebreide optiepakket.

Let wel op: Deze uitvoering wordt vaak verward met de 924 Weissach uitvoering. 


Speciaal op dit model

  • De kleur is in Zinn-metallic, kleurnummer LM7V voor de thuismarkt en Platin-metallic, kleurnummer LM8U voor overige markt
  • 4-gats door de Porsche 924 Turbo geïnspireerde cross-spaaksvelgen met 205/60-HR15-banden
  • De voor dat jaar nog bijzondere Porsche 924 turbo spoiler
  • Elektrische buitenspiegels links en rechts
  • Elektrische ramen
  • Een achterruitenwisser
  • Getint glas
  • 924 dorpel stikker 
  • Vloerbedekking in licht grijs/beige
  • Schakelpook in leer
  • De stoelen zijn zwart leder (leer voor de thuismarkt skai voor de overigen) met in het midden pin-strepen van stof zwart/berge. 
  • Op de hoofdsteunen van de voorstoelen is de naam van Ferdinand Porsche geborduurd.
  • De deurpanelen zijn net als de binnenkant van de stoelen pin-strepen van stof zwart/beige.
  • Leren stuurwiel (vierspaaks)
  • Cassette/opberg/armsteun.
  • Antenne, 3 luidsprekers en een faderknop.

Verder zijn de normale opties van 1981 van toepassing.

se1se5

 

Porsche 924 Sebring

Porsche 924 Sebring. De auto werd enkel gemaakt voor verkoop in de Verenigde Staten. Dit model sluit aan bij de Porsche 924 Martini, omdat deze ook gemaakt was om hun wereldkampioenschap bij merken te vieren, maar dan in de Verenigde Staten. Een andere naam voor deze auto is Project M429.

Tussen december 1978 en februari 1979 werden de 1400 924's met de naam Sebring gebouwd. De kleur was Porscherood met stripings in het geel, rood, wit en zwart. Net voor de portieren stond het opschrift Sebring '79.

Enkele speciale eigenschappen aan deze versie:
Uitneembaar dak
Verwarmde buitenspiegels
Een driewegstereo
Stabilisatorstangen
Versnellingsbakken:
De klanten konden kiezen tussen een drietrapsautomaat of een vijfbak van Getrag.

08317f26 3


Porsche 924S Le Mans

De Porsche 924S Le Mans is een sportwagen van Porsche uit 1987. Het is de tweede Le Mans-serie gebaseerd op de Porsche 924. De basis is ditmaal de Porsche 924S met een 2,5-liter Porsche-viercilinder. Het vermogen bedraagt 160 pk, exact hetzelfde dus als de Porsche 944 van dat moment. Porsche bouwde er 980. Daarvan zijn er 188 wit en de rest zwart.

De Le Mans wijkt af van de normale 'S' door de speciale grijze bekleding. Bij de witte was die bekleding voorzien van een gele krijtstreep, bij de zwarte van een mintgroene krijtstreep. Andere aanpassingen waren een dikke stabilisator voor en achter, verlaagd onderstel, Turbo-stoelen, elektrisch bediende ramen en spiegels, open dak en iets bredere achterwielen met overigens wel dezelfde bandenmaat als voor. Qua uiterlijk hadden sommige versies Le Mans-striping op de flanken (geel bij de witte, mintgroen bij de zwarte) en sommige zwarte telefoonwielen met mintgroene accenten.
po1924s-le-mans-1

 
Bron: Wikipedia